fredag 1 oktober 2010

Flera märkliga recept...


Det här hittade jag i gömmorna också. Det var en återförsäljare från Norrland som faxade receptet till mig när jag jobbade på Ford Motor Company. Han tyckte vi "sörlänningar" skulle lära oss hur man tillreder en älg. Jag måste erkänna att jag inte har provat, dels på grund av platsbrist i köket. Dels att det är svårt att få tag på en nyskjuten älgstackare inom 08-området.;););)

HELSTEKT ÄLG

Skjut en älg
Sug ut inälvorna med dammsugare redan i skogen så att det inte går mask i dom
Bär hem och ta ur älgen ur medhavd ryggsäck

Bygg en ugn

Hugg av klovarna samt raka älgen noggrant. OBS! Häll ej på rakvatten efteråt

Gnid in älgen i äggula
Bred ut skorpmjöl över köksgolvet

Tag en halvnelson på älgen
och tag hjälp av sex personer att rulla älgen över golvet tills skorpmjölet åtminstone bristfälligt täcker

Låt de välsmakande hornen sitta kvar under paneringen
De ska såsmåningom bli vackert bruna och knastriga

Värm upp ugnen till 300 grader och lägg in älgen

Gör om behandlingen om älgen efter 6 timmar fortfarande rör sig

Ta ur älgen ur ugnen efter 20 timmar och skjut en hjort och använd som inkrom
Om någon hjort ej blir skjuten så använd ca 200L kastanjepure istället

Sy ihop älgen med hjälp av två skräddare
OBS! Glöm ej betala in arbetsgivaravgift

Servera med pommes frites och en högaffel

SMAKLIG MÅLTID
Hälsningar
Bengt på Korpen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar