tisdag 8 maj 2012

Hästkrafter

För några dagar sen fick jag den näst senaste bilen av Eddie, en Old Coupé Hot Rod. Jag började fundera på det där med motorer och dess styrka som mäts i enheten Hästkrafter (hk). Förgäves försökte jag hitta ett värde, hur många Hästkrafter finns det i en V8-motor t.ex? Inte helt lätt eftersom alla motorer har olika styrka och prestanda. Jaa men ett snitt då? En modern 5-liters V8 har runt 412 hk.
Wikipedia står det:

Hästkraft, hk, fysikalisk term, definierad och introducerad av James Watt. Gammal enhet för effekt, numera ersatt av watt. Hästkrafter används dock fortfarande av tradition inom många områden, bland annat för att ange fordons motoreffekter. I Sverige är hk ledande enhet för detta, medan man i många andra EU-länder använder kW mer än i Sverige.

Omkring 1783 införde Watt begreppet hästkraft när han behövde beskriva hur många hästars arbete hans nya ångmaskiner kunde ersätta. Watts hästkraft var (och är) ungefär 50 % mer än han ansåg att man kunde begära av en arbetshäst i kontinuerligt arbete. Och det är ungefär 10 gånger mer än en människa orkar med.

Jag skaffade en hk till igår. En enda bara. Jag blev inspirerad av Mera's blogginlägg om att utforska SL's kontinenter från hästryggen eller sulkyn. :) Hon hade en fin hingst som jag fick köpa. Hö och saltsten införskaffades och killen med den tjusiga manen fick flytta hem till min trädgård. :) Han började äta så fint, men matvägrade efter nån timme.
Jag trugade och bönade, vi åkte till en sandbox och chillade, med hötapparna liggandes runt honom, men nej.
Idag kom Mera och lånade hem honom för att se vad som var fel, men såfort han kom tillbaks dit så åt han som en hel...jaa..häst! :))
Vi misstänker att det av LL "icke schemalagda servicearbetet" var boven i dramat. Det har ju strulat rejält i SL ett tag nu och det var nog hästens eller höets script som fått lite hicka.
Enchanted får komma hem idag hoppas jag. Efter MB tog jag vägen förbi Meras stall och pratade lite med honom och sa att han får skärpa sig med käket:) Konstigt vad fort man fäster sig även vid virtuella djur.
Även om det bara är EN scriptad hästkraft. ;)







2 kommentarer:

  1. ja det är roligt med hästkrafter! Nu ska du bara ha ett sto oxå sen är det kört :O) kram!

    SvaraRadera