tisdag 1 maj 2012

Anonymitet---vilken anonymitet?!?



Har med en uppgiven suck läst http://alternativtliv.wordpress.com/2012/05/01/mer-om-anonymitet-pa-second-life/.
Texten är skrämmande alltigenom. Dessutom kan den vara en inkörsport till verkliga dramor och osämjor i Svenskgruppen. Raderna

"Det har senare framgått att den inre kärnan av svenska Second Life väl känner till varandras identiteter. Ett samarbete mellan de som har stor kunskap om olika avatarer ger möjlighet till en nästan fullständig information om vilka som rör sig på Second Life." Slut på citat från ovan nämnda blogginlägg.

Så du bloggägare, troligtvis före detta Sven, tycker och tror att nära vänner skulle "outa" varann för att man ska kunna kartlägga vilka som finns bakom varje avatar i SL? Det kan även ge en osäkerhetskänsla. Även om vi är vänner, kan jag då lita på henne/honom att denne inte ger ut uppgifter om mig?? Vilket på sikt kan skapa spänningar.
Detta gäller inte mig personligen. Jag har ingen orsak att vara "vattentät" och på internet GÅR det inte att vara det heller, men jag vill ändå inte att man snokar bara för snokandets skull.."Haha jag lyckades, jag har hittat dej där och där"...Jag har svårt att se syftet med sånt.
Dessutom är det största huvudordet FÖRTROENDE här.
Jag känner till många av mina vänners RL-namn men dom namnen stannar hos mig. Sen är det upp till några att kanske ändå göra sitt namn lite synligt här och där. Jag har en "sådan" SL/FB vän t.ex

Så hela studien av Anonymitet är bara ett försök till trolling.
Den oskrivna regeln är enkel: Ge fan i att snoka! Är det din vän det gäller så kommer du säkert få veta mer om RL med tiden.
Är man inte vän, så hands off! Låt de som vill vara anonyma, få vara det.

Likaså med altar. Låt dom göra bort sig helt på egen hand med IP adresser och skit. Inget som behöver kartläggas eller göras doktorsavhandlingar på.




8 kommentarer:

  1. kan bara hålla med:) det jag vet om mina vänner stannar hos mig.
    visst på vissa stream providers kan man se vilket land en lyssnare är från men INTE exakt var, tex svenskarna bor alla i örebro hehe. och landet är inte 100 det heller...

    SvaraRadera
  2. Hihi jag bor tydligen i Schweiz eller Frankrike ibland när jag lyssnar på sirhc, så nej det går inte att spåra någon exakt.

    SvaraRadera
  3. Jag hörde för ett tag sen att det spekulerades i att jag skulle varit en skribent hos denna bloggares tidigare "primteam", då det bara berörde mig själv så ignorerade jag det och la inte mer energi på det mer än att konstatera att spekulationerna verkade komma från människor som inte ens känner mig. Men med tanke på sakerna som nu hävdas ha gjorts i "primteam" med snokande efter andras identiteter så lämnar det en så pass bitter eftersmak hos mig själv att jag känner att jag måste försvara mig själv och förneka all inblandning i hela den här härvan. De som känner mig vet att jag inte tvekar en sekund på att säga min åsikt och stå för den även i stunder då jag fått stå upp ensam med den, jag har inget behov av att gömma mig som en anonym avatar bakom en blogg. De flesta vet redan detta, men vill ändå poängtera att jag är inte det minsta intresserad av att veta vilka avatarerna är i rl, och den information jag ändå fått reda på stannar hos mig. Så är det någon som har sagt nått till mig och känner sig osäker, gör inte det. Jag har inget med det här att göra.

    Lite komiskt var det allt att komma tillbaka till SL efter en stunds frånvaro och få höra det här, jag hade betydligt trevligare saker för mig i RL än att sitta och spekulera över vem som är vem. Det är lätt att svepas med av sina egna fördomar och låta dom blomma upp och ta över, det svåra är att ta mod till sig och fråga rakt ut istället för att insinuera :)

    Det lilla jag är i SL numera vill jag få tillbringa med att studdsa runt och va ett fån och bara ha kul med fjädrar i rumpan eller gorillafötter som skor eller vad det nu kan tänkas vara för impuls jag har just då, inte bli indragen i diverse konspirationsteorier ^^

    // Aallotar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då, jag borde verkligen kolla bloggarna oftare! Detta hade jag helt missat.

      Jag erkänner förbehållslöst att jag, när jag efter att ha bloggat om min misstankar om vem som stod bakom Primteam, fick frågan om vem jag trodde kvinnan kunde vara. Då berättade jag för en (1) person att jag - i ett väldigt tidigt skede - trodde att det kunde vara du, Aallotar. Samtidigt underströk jag särskilt att jag inte alls var säker eller hade något stöd för mina teorier och att jag inte kände dig alls.

      Jag ber om ursäkt för eventuella besvär och olägenheter mitt ogenomtänkta agerande kan ha förorsakat dig.

      Radera
  4. Men Aallo vännen...jag har inte hört några rykten om att du misstänks vara en medskribent. Vad arg jag blir! Det är ju precis detta jag har skrivit om. Att insinuera att "den inre svenska kärnan" har kunskap om många identiteter föder bara osämja och dömande av oskyldiga.
    Och nu var det du Aallo som fick ta en av smällarna där.
    Bloggskribenten är tydligen nöjd med sitt troll-verk för han har bommat igen bloggen nu.
    Vad kommer härnäst???? Att svenska DJ's försöker kartlägga identiteter hos sina lyssnare eller?
    Kram på dig Aallo. Vi som är dina vänner vet vad som är sant!

    SvaraRadera
  5. Aallo...hur nån kan tro att du hade nåt med primteam att göra förstår jag inte. det lilla jag såg som skrevs där var inte ens likt den stil du skrev/skriver med. plus att du aldrig varit anonym i de bloggar du haft. jag orkar inte följa drama bloggar så jag kollar sällan de som kommer och går per vecka. en titt räcker oftast sen glömmer jag bort den.
    fjädrar i rumpan och gorilla fötter låter som en bra kombo:) plus din dans såklart:) man ska ha kul i sl, drama är bara slöseri på energi!

    SvaraRadera
  6. Jag håller med! Sluta o rota i RL. Jag har inte läst ovanstående inlägg än men ska göra det om jag hinner och om jag känner för det. Jag blir säkert lika irriterad som ni andra och det är det kanske inte värt.....

    Om jag hör att någon nämnt något om mitt RL inom Second Life som kan identifiera mig kommer jag skriva en ticket. Och ja, jag brukar få svar. Eftersom det inte är tillåtet att outa varandras RL så kommer det leda till en permanent banning från gridden för den avataren.

    SvaraRadera
  7. Jag använder mig av en egen streamserver, som några av er vet. Jag vill bara förtydliga att jag inte använder den för att kolla upp IP-nummer! Det har jag varken tid eller intresse av. Jag har aldrig ens försökt lära mig hur man gör och förstår inte heller vad jag skulle ha för nytta av det.
    Sen att många av oss känner till vilka vi är i RL är naturligt efter att ha umgåtts länge, och inget som är särskilt konstigt tycker jag. Naturligtvis stannar den informationen hos mig. Jag har full tillit till att min identitet stannar hos dem jag berättat det för.
    Nu är jag inte särskilt rädd för att tala om vem jag är. Jag delar friskt med mig av både mitt RL och SL i mina radioprogram.
    Jag har vänner som jag efter flera år inte vet annat än förnamnet på och det är inget jag funderar på. Vi har alla våra anledningar till att göra på ena eller andra sättet.
    Angående altar så håller jag med Gitt. Låt dom göra bort sig själva. De flesta vet ändå vilka de är. Jag gör ingen stor affär av det, men mina vänner blir dom inte.

    SvaraRadera