fredag 19 augusti 2011

Att tänka efter före

Jag har en fundering kring det där med kommentarsmoderering....
När man läser ett inlägg väcks ju oftast olika reaktioner..medkännande, igenkännande, arga, upprörda, skrattande. Oftast vill man skriva nåt impulsivt om bemöter inlägget, både positivt och negativt. Det positiva är toppen och ska främjas, naturligtvis. Det kan bli underbara kommentarer som: Ååh vilken fin, eller: sådär tycker jag också vad bra att du sa det!
De negativa kommentarerna är lite knepiga och skrivna i större affekt. Här gäller det att andas djupt, kanske gå ifrån datorn några minuter, tänka hur man kan bemöta det med ord valda med eftertanke. Det hjälper inte att skriva "amöbor och avskum". Det är här som man gärna vill gardera sej med en PRE-moderering för att slippa otrevliga tillmälen i sin blogg.
Men om vi alla besinnar oss en stund och tänker hur man kan bemöta och diskutera i kommentarer. Hur kan jag skriva för att förmedla min åsikt, kanske min besvikelse utan att det blir med en massa superlativer som inte tillför ämnet nåt?
Givetvis är det upp till varje bloggägare hur man vill göra, men JAG väljer som tidigare sagt post-moderering. Det innebär ansvar även det. Man moddar då med, fast i ett senare skede och mörkar inte nån kommentar. Är diskussionen saklig och följer tillämpliga lagar får kommentaren stå kvar. Inga anonyma kommentarer får längre finnas på min blogg.
Hur vi än bestämmer oss för att arbeta med bloggen kan vi väl åtminstone samverka för ett bra diskussionsklimat? Alla tycker inte lika, men hellre kuta ett varv runt kvarteret för att släppa ut aggressionerna innan man bemöter nåt, än att spy ut dom i en annans blogg..;);)

1 kommentar:

  1. Kan man eftermoderera kommentarer kan man väl lika gärna redigera inlägg i efterhand.
    -Jag har tagit bort de "okvädningsord" du refererar till från inlägget.
    De är inget konstigt, jag har formulerat om många inlägg därför att det kan/har tolkats på icke avsett sätt. Ett inlägg är ju ett samspel mellan skribenten och läsaren. Funkar inte samspelet som det var tänkt får man fila lite. Det kan räcka med ett kommatecken en punkt eller rätta ett syftningsfel.
    -Nu släpper jag den här diskussionen helt och går vidare min väg. -Är det någon som vill haka på så varsågod annars går jag själv.

    SvaraRadera