måndag 27 juni 2011

Sim stacking----verklighet!

Joo jag erkänner att jag länge ansett snacket om att alldeles för många simmar delar samma server, bara är illvilliga rykten om SL.
Igår såg jag den bistra sanningen...det förekommer...10 simmar på EN server!
Visserligen har LL gjort en stor uppgradering, men man kommer inte ifrån att resurserna till övriga simmar påverkas om det sker stor aktivitet nånstans på de andra.
Jag har på nära håll sett hur en av dessa 10 simmar far illa, får dåliga värden och går ner helt.
Blir det så hädanefter att man måste kolla upp hur många simmar man ska samsas med, om man är spekulant på ett nytt boende?
Där jag och MB bor är vi 4 simmar på en server.
Jag vill gärna höra era erfarenheter om "sega" simmar. Vad påverkar? Även om värdena säger att serverlagg är 1%, men scriptlagget är 10-20%, påverkas inte servrarna av scriptlagg? Sven? Hjääälp du vet nog mer om detta?

Min hemmasim....

6 kommentarer:

  1. Ligger nog mycket i det ryktet. Seglarvärlden i SL är en massa simar som ligger ihop så man kan segla från ena ändan till den andra i flera timmar om man vill. Det märks tydligt att vissa grupper av simar är segare, vanligvis de äldre, än andra som tillkommit senare. Vi har trott att det berott på åldern på servern - nyare simar-nyare servrar. Men det kan ju lika gärna vara för många simar på samma server.

    SvaraRadera
  2. Det är möjligt att hålla "kraven" med 10 simmar per server - det beror på vilken hårdvara du har i den. Med nya servrar går det att ge en egen core och minst 1 Gb RAM till varje sim trots att det ligger 10, eller fler, simmar på den. Jag antar att spec. för servrar på SL varierar och därför kan 4 simmar vara max för äldre servrar. Typ av sim spelar också in och om den ligger ensam eller har grannar.

    Bandbredd är viktigt men det ska inte vara något problem när det gäller servrar för SL.

    Hur de som bor på simmen bygger och använder sina parcels varierar men antalet texturer, stora primar ( ger fler kollisioner än mindre prims ), physics och stora dåliga script kan förstöra för alla på en sim och i förlängningen på en server. Fler kollisioner ger segare sim.

    Sedan finns det en hel del andra "typer" av servrar på Second Life än just de som sköter simmarna och kommunikationen mellan olika servrar påverkar också det flyt vi får.

    http://wiki.secondlife.com/wiki/Server_architecture

    De ändringar Linden har gjort nu på slutet när det gäller inventory och sökning medför, enligt vissa, att delar i systemet får jobba lite mer än tidigare men det ger istället ökad stabilitet.

    SvaraRadera
  3. Yeah, 20 years in the biz I have an idea how network resources, including servers, are really used. I don't expect our little homestead to have a dedicated 'quarter' box as thats not how it works. Sim 'stacking', well, its not rocket science after all. Its supposed to be scalable and its a compromise when choosing HS over Full. The issue is the way that resources are shared. In our case it has reached the point that we have to consider moving to a better serviced Sim (which we don't want to do) or our landlord getting the way his Sims are set up redone (ie talk to the lab). 10 Sims sharing is not a problem if the equipment can handle it. Obviously where Andromeda is hosted - it can't and we go out of our way to enforce low lag and low resource usage wherever it is possible. 4 weeks in a row around 12:30 (sigh PM if you insist SLT) on a sunday we basically break (and those are just the ones that have finally made me a little annoyed). Some breakdowns are inevitable, thats fully understood. An 'unplanned' one you can almost set your watch by? Thats just poo. And no I don't actually blame the Lab for this as such. Right now I am shopping for a new home - just in case.
    kram

    SvaraRadera
  4. vår grannsim är 16 simmar på en host såg jag... i övrigt sa sirhc allt som behövdes tyvärr

    SvaraRadera
  5. Gud... jag vet inte ens vad det är för skillnad på skriptlagg o serverlagg? Och jag har en egen sim! Lagg som lagg?! Måste gräva i detta, tack för infon!

    SvaraRadera
  6. Jaa intressant ämne! Det tål att fördjupa sig i. Meddela gärna om du hittar info om scriptlagg/serverlagg skillnader Mera! Knepigt detta..:)

    SvaraRadera