onsdag 12 januari 2011

Beware of irresponsible creators...


Jag köpte en sak nyligen i SL. Jag kommer inte att berätta vad eller creators namn. Jag vill inte hänga ut någon, det är inte det som är poängen här. Snarare vill jag informera om vikten av att veta vad man faktiskt betalar för, och köper, inworld. Varan som levereras till dig kanske inte alltid är densamma som den i shoppen. Det jag köpte var antingen slarvigt byggt, eller byggt i ren okunskap. Allt var snett och krokigt.
Jag skrev till creatorn och sa att jag ville ha ett korrekt byggt object, eller pengarna tillbaks. Utan förhandlingar. Givetvis svarade creatorn att jag hade fel.
Då var det dags att kalla in ett par vittnen..;) Två av mina vänner kom förbi och kollade in eländet.
Återigen krävde jag pengarna tillbaks. Men efter några sekunder kom ännu ett exemplar av objectet, utan en enda prim ändrad.
Nu började creatorn att bli oförskämd också. Så jag meddelade att det var dags att skriva en ticket till LL gällande creator problem. DÅ kom äntligen pengarna tillbaks till mig.
Senare samma kväll stängdes creatorns sim för besökare och den är fortfarande stängd.
Konstiga saker händer, minst sagt.
Så se upp när du köper något från creators du inte handlat av förut. Det finns uppenbarligen en del "frauds" i den här världen. Om vi kan lokalisera och bojkotta dom och gynna de talangfulla älskade favoritshopparna istället.
Att tillverka och sälja saker kräver ansvarsfullhet, och kunskap förståss..;)
Ändå händer detta. Tyvärr.

I bought something recently in SL. I will not say what object or the name of the creator. I don't want to betray someone, that's not my point here. Rather, I'll inform about the importance to know what you're actually buying inworld. The object that is delivered to you may not always be the same as the one displayed in the shop.
The object that was delivered to me was either careless built, or maybe built with unskillfulness. I wrote to the creator that I wanted a properly built object, or the money back. No negotiations. The creator told me that I was wrong, of course. Then it was time to bring in some witnesses.. ;) Two of my friends came by and had a look at the misery.
Again, I demanded to have my money back. After a few seconds one more copy of the object was sent to me. Without any prim changed.
By this time the creator began to be rude. So I told h** I was going to file a ticket to LL about this creator issue.
Then finally the money was refunded to me.
Later this evening the creator's sim closed down for visitors, and is still closed.
Strange things happens, I would say.
So watch out when you buy things from creators you don't know very much about. There are obviously many "frauds" in this world. If we can spot and exclude them and favour the talented beloved creators instead.
To create things and sell them requires responsibility, and knowledge, of course. ;)
And yet, this happens. Unfortunately.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar